Recensie: Deepwater Horizon

Jaar: 2016
Regie: Peter Berg
Cast: Mark Wahlberg, Kurt Russell, John Malkovich, Gina Rodriguez, Dylan O’Brien
Duur: 1u 49m

Gebaseerd op de waargebeurde ramp uit 2010, vertelt Deepwater Horizon het verhaal van Mike Williams en zijn collega’s aan boord van een gigantisch drijvend olieplatform 60 kilometer van de kust van Lousiana, wiens relatief gewone werkdag een strijd wordt om te overleven wanneer een fout van het bestuur leidt tot een gigantische explosie die het hele platform in lichtelaaie zet. Voor de medewerkers verandert het werk op de Deepwater Horizon in een angstaanjagende strijd om te overleven, waarbij de acties van onverwachte helden de levens van vele collega’s weten te redden.

Dit is één van de meest indrukwekkende films die ik ooit heb gezien. Het verhaal wordt ook ongelooflijk goed opgebouwd. In het begin van de film wordt het probleem heel begrijpelijk geïntroduceerd in kindertaal, waardoor de kijker niet gelijk met vragen komt te zitten. Ook de verschillende personages worden heel subtiel geïntroduceerd, aan de hand van een zoektocht naar informatie. Het is geen actiefilm. Zo is het ook niet bedoeld en daar zijn de makers heel trouw aan gebleven. Het is een rampenverhaal. Het begint niet gelijk met actie, er is een opbouw. Het eerste uur van de film wordt dan ook uitsluitend besteed aan het leggen van een basis, het introduceren van de feiten, zodat de kijker begrijpt hoe dit had kunnen gebeuren. De ramp kwam niet uit de lucht vallen, er ging een proces aan vooraf. Dit wordt heel zorgvuldig verteld. Voor de ongeduldige kijker kan dit wellicht te lang duren, maar aan het eind van de film begrijp je dat dit nodig was om de essentie van de ramp uit te kunnen beelden. Na de explosie wordt de film pas echt een meesterwerk, ook door de overweldigende prestaties van de acteurs. De strijd om te overleven wordt uit alle verschillende ooghoeken zo realistisch verteld. Niet alleen de medewerkers op het schip zelf, maar ook de reacties op het nabijgelegen schip, dat als reddingsschip zal gaan functioneren, in de meldkamer en bij de families van de medewerkers worden op een hartverscheurende manier belicht. Er wordt zelfs een indruk gegeven van het effecten op het milieu en de dieren binnen het leefgebied. Deepwater Horizon is een complete vertelling van de afschuwelijke gebeurtenissen.

Het valt niet te ontkennen dat een groot deel van de impact die deze film maakt te danken is aan de prestaties van de acteurs. Mark Walhberg’s acteerwerk is adembenemend, het klopt van begin tot het eind. We zien niet alleen de primaire reacties van Williams op het scherm, Walhberg weet ook de emotionele impact van de ramp goed weer te geven. De breakdown van het personage is zo realistisch weergegeven dat ik er kippenvel van kreeg.
Ook Kate Hudson moet benoemd worden. In de rol van Mike Williams’ vrouw, Felicia, is ze bijna geheel alleen verantwoordelijk voor het uitbeelden hoe de situatie was voor de families thuis. Subtiel en toch zo geloofwaardig van het moment dat ze zich realiseert dat er iets mis is tot de wanhopige strijd om informatie te krijgen die niemand weet te hebben.
Ook Kurt Russell, John Malkovich, Gina Rodriguez en Dylan O’Brien brengen hun personages tot leven op een manier die zeker het benoemen waard is.

Waarheidstrouw

Extra aandacht moet worden gegeven aan hetgeen wat voor mij deze film pas echt naar een hoog niveau tilt. Het film toont namelijk veel respect tegenover de mensen die werkelijk betrokken waren bij de ramp. Het maakt heel duidelijk dat dit niet alleen een film is, de gebeurtenissen die we zien zijn echt gebeurd en de film zorgt er ook voor dat we dat weten. Aan het eind van de film wordt zelfs een eerbetoon gegeven aan de medewerkers die zijn omgekomen aan boord van de Deepwater Horizon. Na de film te hebben gezien heb ik ook veel zitten lezen over de ramp, waardoor ik erachter ben gekomen dat de film de ware gebeurtenissen tot op het kleinste detail hebben gevolgd. Ze hebben geen sensatie toegevoegd of geprobeerd het verhaal indrukwekkender te maken, maar ze hebben geluisterd naar de slachtoffers en hebben er alles aan gedaan om hun verhaal waarheidsgetrouw te vertellen. Dit is iets waar ik de makers dankbaar voor ben.

It’s a… YES from me.

Deepwater Horizon was zich absoluut voegen bij de top van de filmwereld. Het is zonder twijfel een film die je gezien moet hebben. Fenomenaal!

Beeld: David Lee (Lionsgate Publicity)