Recensie: Gifted

Regie: Marc Webb
Cast: Chris Evans, McKenna Grace, Jenny Slate, Octavia Spencer, Lindsey Duncan
Duur: 1h 41m

Frank zorgt na de dood van zijn zus alleen voor zijn nichtje, Mary. Mary is een wiskundig wonderkind, maar in Frank’s wens om haar een zo gewoon mogelijk jeugd te geven stuurt hij haar naar een gewone basisschool. Dit krijgt een vervelende wending als Frank’s moeder woord krijgt van haar kleindochters kwaliteiten en via een voogdijzaak probeert ze het kind van hem af te pakken.

Goed, het is hier en daar wat voorspelbaar, maar een goedgeschreven script en hoge acteerkwaliteiten maken dat zeker weer goed. En ze maken het zeker de moeite waard om de film te bekijken. Het plot verloopt vloeiend, geen saaie momenten en het conflict is pakkend en meeslepend. Er zitten wat zijlijnen in die wending toevoegen aan het verhaal, zoals de buurvrouw en Frank’s liefdesleven en ik ben van mening dat de zie tijd wellicht beter hadden kunnen besteden aan wat voorgeschiedenis en focus op de relatie tussen Frank en Mary, maar over het algemeen genomen is het een mooi, goedlopend verhaal.

Ik ben lange tijd erg geobsedeerd geweest door Chris Evans, dus ik heb eigenlijk elke film gezien waar hij in zit. Ik ben dan ook sterk van mening dat hij een zeer getalenteerde acteur is. Zijn goede optreden in Gifted is dan ook geen verrassering voor me. Wel moet ik zeggen dat ik, ook omdat ik al zoveel van hem gezien heb, sterk het gevoel heb dat ik zoiets al eerder van hem gezien heb. Dit specifieke optreden springt er niet uit voor mij. Ik heb beter en slechter van hem gezien. Hij had er voor mij meer uit mogen springen. Het laat echter wel spotlicht over voor het talent van McKenna Grace, waardoor ik het ook niet erg vind. Meestal doen kindacteuren toch op een bepaald punt mijn nekharen overeind staan, maar McKenna blijft de hele film sterk en overtuigend. Een prachtig optreden.
Ook Lindsey Duncan was sterk. Je begreep haar motieven en wilde een hekel aan haar hebben, maar helemaal haten lukt ook niet. De gebroken moeder zit daar ergens in verborgen en Duncan laat dat heel goed, heel subtiel door haar optreden heen gluren.
Octavia Spencer doet het beste met wat ze gegeven is, mar ik zie haar toch liever in een rol waar ze haar talenten ook echt goed kan laten zien.

Zeker de moeite waard. Goede cast, goed verhaal, mooie ontknoping. Je krijgt er geen spijt van.

Favoriete scene: Hereniging