Recensie: How It Ends

Genre: Actie / Thriller
Regie: David M. Rosenthal
Cast: Theo James, Katerina Graham, Forest Whitaker, Grace Dove
Duur: 1h 53m

Wanneer een ramp aan de oostkust van de Verenigde Staten ervoor zorgt dat Will contact verliest met zijn zwangere verloofde Sam, moet hij met Sam’s vader, met wie hij een moeizame relatie heeft, recht door het land reizen om zich een weg terug te vechten naar Sam en proberen erachter te komen wat er nou precies is gebeurd.

Verschrikkelijk. Ik ga er geen doekjes om wikkelen. Het is een hele slechte film. Wat een verspilling van Forest Whittaker. Ik had voordat ik de film ging kijken ergens gelezen dat het einde heel bizar en slecht was, maar uiteraard wilde ik, koppig als ik ben, zelf oordelen. Ik had moeten luisteren. Het einde slaat helemaal nergens op. En een groot deel slaat daarom de hele film eigenlijk nergens op. Ik probeer altijd om in mijn recensies zo min mogelijk spoilers te geven, maar zelfs als ik het bewust zou proberen, is het eigenlijk onmogelijk om überhaupt spoilers te geven. Er zijn nauwelijks spoilers. Want echt enige – soort van – pluspunt dat ik de film kan geven is hoe ongelooflijk ironisch de titel is. Het heeft namelijk helemaal geen einde! Ik kan het niet eens een open einde noemen. De film.. stopt gewoon. Alsof iemand vergeten is de laatste vijftien minuten op te slaan. Ik heb nog nooit zoiets gezien. Begrijp me niet verkeerd, de hele film is bagger, maar het einde slaat echt alles.
Maar goed, laten we bij het begin beginnen. Letterlijk, want het begin snap ik nog steeds niet. Wil gaat naar Sam’s ouders toe om hen te vertellen dat Sam zwanger is? Is dat niet iets dat – Oh, ik weet het niet… – Sam zou moeten doen? Of op zijn minst samen? Waarom doet Wil dat alleen? Een andere interpretatie die ik heb gelezen is dat Wil naar Sam’s ouders toegaat om hun zegen voor het huwelijk te vragen. Als dat zo is heb ik een paar vragen: is dat niet iets dat je normaal gesproken voor een verloving doet, waarom kan Sam daar niet bij zijn en in welke eeuw leven we? Het feit dat er verschillende interpretaties kunnen bestaan over de eerste nog geen vijf minuten van de film is sowieso al een filmcode rood, maar dan heb je nog de hoop dat de film het later nog uitlegt. Dat gebeurt meestal wel in een film. Spoiler alert, hier dus niet. Sam’s vader blijkt halverwege de film wel te weten dat Sam zwanger is, omdat Sam hen blijkbaar na het mislukte etentje had opgebeld om het te vertellen. Als dat zo makkelijk was, waarom deed je dat dan niet gelijk? Waarom laat je Wil eerst helemaal naar de ANDERE KANT VAN HET LAND VLIEGEN? Deze film brengt een hoop frustratie bij me los. Mijn excuses. Laten we verder gaan.

De film wil mij doen geloven dat na vijf dagen zonder internet de hele wereld naar de hel gaat. Ik heb weinig vertrouwen in de mensheid, maar zelfs ik schat de menselijke aard hoger in dan dat. Ik raak altijd geïrriteerd van een gebrek aan internet, maar na drie dagen zonder Netflix ga zelfs ik nog geen mensen opjagen en vermoorden.
Ongeveer halverwege de film wordt het personage Rikki geïntroduceerd. Rikki geeft mij hoop voor de film. Rikki is een interessant personage met diepgang en een mysterieus achtergrondverhaal. Rikki verdwijnt na twintig minuten zonder dat er echt bij stil gestaan wordt. Van Rikki wordt verder niks meer vernomen.
En dan zijn we weer bij het einde. Het grootste probleem van de ontknoping is het gebrek eraan. Niet alleen omdat de film ineens stopt, maar ook omdat er geen enkele uitleg wordt gegeven over welke ramp er nou heeft plaatsgevonden aan de westkust. En ik verwacht echt geen wetenschappelijke verklaring, want geen van de personages zijn wetenschappers. Maar je kunt toch op zijn minst vertellen wat er gebeurd is? En dat kunnen blijkbaar zelfs de mensen die in de ramp zaten nog niet eens.
Dit zijn in elk geval de grootste fouten. De film hangt van fouten, slechte teksten en ondermaats acteren aan elkaar. Laat deze film alsjeblieft geen twee uur van je tijd stelen.

Ik heb een hoop respect voor Forest Withtaker, maar hij had echt moeten inzien dat deze film afval was. Zijn personages was irritant, cliché en voornamelijk nutteloos. Geen enkele zin kwam op mij geloofwaardig over. Wat een teleurstelling.
Theo James kan volgens mij één type spelen en dit is het. Dit type speelde hij in Divergent, in Underworld en nu ook in How It Ends. Het is een knappe man, maar een goede acteur vind ik het niet. Een man die door het land racet om naar zijn zwangere verloofde te komen zou iets van emoties moeten kunnen losmaken, maar hij had net zo goed naar huis kunnen racen omdat hij de achterdeur niet op slot had gedaan. Het had even weinig impact op me gemaakt.
Kat Graham vond ik fantastisch in The Vampire Diaries, maar maakt hier ook geen enkele indruk op me achter. Wellicht dat ze er te weinig inzat om echt een stempel op haar personages te drukken, dus daar wil ik haar nog het voordeel van de twijfel voor geven.
Grace Dove was de enige die enige indruk maakt en een personage met diepgang neer weet te zetten, maar het was toch leuk geweest als dat meer dan twintig minuten had gekund.

It’s a… HELL NO from me

Doe jezelf dit niet aan. Ik ga bijna smeken. Het is absoluut de tijd niet waard. How It Ends? It never should have started.