Recensie: Room

Jaar: 2015
Regie: Lenny Abrahamson
Cast: Brie Larson, Jacob Trembley, Joan Allen
Duur: 1u 58m

Sinds haar zeventiende zit de nu 24-jarige Joy “Ma” Newsome gevangen met haar vijfjarige zoontje Jack in een kamer waar Jack zijn hele leven heeft doorgebracht. Als zij eindelijk weten te ontsnappen aan hun ontvoerder, moet Jack zien te wennen aan een wereld waar hij bijna geen kennis van heeft en Ma moet, ook voor Jack, een manier zien te vinden haar trauma’s een plekje te geven.

Mijn hemel, wat een adembenemende goede film. Ongelooflijk. Goed van begin tot eind. Ik had hoge verwachtingen van Room en ik werd niet teleurgesteld. De film eindigt niet met een ontsnapping, zoals dat vaak gebeurd in de filmwereld, maar richt zich juist zo goed op wat erna komt. En dat wordt op een fantastische manier gedaan. Het plot is zo sterk, zo vol emotie. De film kijkt naar het aanpassen, het verwerken, de pijn, de onwetendheid van familie over wat te doen. Alle aspecten wordt naar gekeken, alle aspecten komen tot leven. Je voelt het tot diep in je ziel. En ook in de details zit werk, bijvoorbeeld in de open slaapkamerdeur van Ma. Een meesterwerk.

Wat heb ik een enorm respect voor Brie Larson, zeg. Wat een prestatie heeft zij neergezet. Een zeer verdiende Oscar. Het talent spat van het scherm, je voelt wat zij voelt. Elk subtiel trekje, elke uitbarsting. Prachtig. En ook haar voorbereiding was bewonderingswaardig. Larson vertelde namelijk aan BBC dat zij zichzelf voorafgaand aan de film een maandlang heeft afgezonderd van de wereld om beter in de geest van Ma te kunnen komen. Ook schreef ze meerdere dagboeken om het personage volledig eigen te maken.
Jacob Trembley was ook weer fantastisch. Ik heb hem nu twee keer kort achter elkaar gezien in twee heel verschillende rollen (Zie Wonder) en het toont dat er een groot talent in deze kleine jongen zit. In Room neemt hij ons mee in de verwondering, verbazing en angst van Jack en je gelooft elke seconde.

It’s a… HELL YES from me.

Ja, ja, ja! Absoluut. Deze film is een meesterwerk. Die kun je niet missen.

Favoriete scene: Terugkeer, 01:44:20