Recensie: The Grinch (2018)

Genre: Animatie
Regie: Yarrow Cheney, Scott Mosier
Cast: Benedict Cumberbatch, Rashida Jones, Pharrell Williams, Angela Lansbury
Duur: 1u 26m

Deze animatiefilm, gebaseerd op Dr Seuss’ boek How The Grinch Stole Christmas, vertelt het verhaal van The Grinch dat met zijn hond Max in een grot op de berg Mount Crumpet woont, ver weg van het dropje Whoville, dat veel te vrolijk is voor zijn smaak. In de kersttijd is het echter lang niet ver genoeg, want de Grinch heeft een bloedhekel aan de kerst. Om eindelijk de stilte en rust te kunnen krijgen die hij wil, bedenk hij samen met Max een plan om zich te verkleden als de kerstman en kerst te stelen in het dorp.

Het leuke aan dit soort animatiefilms is dat ik er meestal heen ga met de laagste verwachtingen en vaak blijken het leuke, kleine juweeltjes te zijn. The Grinch is daar een perfect voorbeeld van. Ik had er weinig van verwacht, het is vooral gericht op kinderen en ik had niet veel hoop dat het op zou leven tegen de hype van de Jim Carrey versie uit 2000. En hij streeft die versie ook niet voorbij, maar hij kan er zeker naast bestaan. Veel humor en niet alleen voor kinderen, ik zat eigenlijk de hele film harder te lachen dan de kleuters om me heen. De animaties zijn goed gedaan. Goed gebruik van 3D, daar kom ik later nog even op terug. Een heerlijke feelgood film die perfect is voor de kersttijd.

Natuurlijk is de film niet realistisch. Dat is de bedoeling. Wat had je dan verwacht van een animatiefilm over een groot groenbehaard wezen dat in een grot woont in de buurt van een stad vol schattige wollige mensjes? De film is gericht op kinderen, dus de climax van de film hoeft duister of realistisch te zijn, maar leuk en hartverwarmend. Daar komen we ook voor. We komen om de Grinch’s hart te zien groeien, niet om hem van een klif te zien vallen of op de brandstapel zien belanden.
Deze versie van The Grinch doet juist zijn best om de film en de karakter-ark van Grinch wat meer diepgang te geven. Grinch heeft in deze film niet alleen een blinde haat voor de kerst, maar er is echt een diepere reden aan te geven. En dat brengt ook gelijk grond voor een ommekeer in karakter.

De Grinch is overigens een personage dat ik steeds meer ga proberen hoe ouder ik word. De eerste tien minuten van de film keek ik in principe gewoon naar mijn eigen leven. Grinch is één van de meest herkenbare personages die ik ken. Grinch haat opstaan, leeft alleen met zijn hond ver weg van andere mensen, heeft een hekel aan kinderen, is een emotie-eter en wil gewoon met rust gelaten worden. Ik begrijp dat volledig. Het enige verschil tussen mij en de Grinch is dat hij een hekel heeft aan de kerst en ik kan er geen genoeg van krijgen. Verder is het een perfecte vergelijking.

Natuurlijk is The Grinch geen hoogstandje, maar het is vermakelijk, grappig en heerlijk kersterig. Een vertolking van het Dr Seuss verhaal die er absoluut mag zijn.

Benedict Grincherbatch heeft een heerlijke stem voor een rol als deze. Ook zonder dat Britse accent is het heerlijk om naar te luisteren. En ik word altijd gelukkig als ik de stem van Rashida Jones hoor, brengt me terug naar Parks and Recreation. Pharrell Williams brengt in zijn rol als verteller wat meer ziel en leven in een normaal stoffige rol, wat leuk was om te horen.

3D

Wat ik even een bijzondere vermelding waard vind, zijn de 3D-elementen in de film. Tegenwoordig zijn er een hoop films in 3D terwijl die 3D eigenlijk niks toevoegt aan de film zelf, maar bij deze film absoluut wel. The Grinch maakt heel goed gebruik van de 3D, gelijk vanaf het begin al. Je vliegt letterlijk de film binnen en ook gedurende de film blijft het 3D-element terugkomen. Ook weer niet overdadig, maar genoeg om het leuk te maken. Deze keer zijn de paar extra euro’s voor de 3D-versie absoluut de moeite waard.

Anderhalf uur hartverwarmend vermaak, perfect voor de kerstperiode. Grappig, mooie animaties en een prachtige boodschap. Zeker een bezoekje waard, in ieder geval om de tijd tot Ralph Breaks The Internet en Spider-Man: Into The Spider-Verse te overbruggen.

Favoriete scene: Het kerstdiner
Favoriete optreden: Benedict Cumberbatch
Favoriete liedje: God Rest Ye Merry Gentlemen – Pentatonix